yoga københavn

English

Book en plads

Klik på log ind i menuen ovenfor, opret en profil og/eller log ind, gå derefter til priser og køb det medlemskab, som passer bedst til dine behov. Reserver plads på din favoritklasse via skema og mød op mindst 10 minutter før, klassen starter. Husk at checke ind.

 

 

 

Hatha & yoganidra | Drop-ind

Klassebeskrivelse

Denne klasse har særlig fokus på dybdeafspænding, yoga nidra. Den der lækre 5-10 minutter lange afslapning i enden af de andre klasser får her stjernestatus - mere tid, flere lag og mere dybde og dermed mere kraftfuld virkning. Således breder yoga nidraen sig her over ca. 20-30 minutter, mens resten af klassen indeholder bevægelse og åndedræt.

 

Hvad er yoga nidra - og hvad kan yoga nidra gøre for mig?

Yoga nidra betyder 'yogasøvn', og det er en overraskende tilgængelig og totalt ubesværet yogapraksis, som alle kan gøre, alene, i klassen eller ved at lytte til lydoptagelser.

 

Normalt praktiseres yoga nidra liggende og involverer ingen fysisk bevægelse. Yoga nidra fremmer dyb heling og dybtgående hvile på alle niveauer af dit væsen: fysisk, mental og emotionel. Effekten skyldes, at yoga nidra arbejder systematisk gennem hvert aspekt af menneskelig væren; først etableres dyb fysisk hvile, der virker helbredende, og dernæst genoprettes balancen i kroppen helt ind på biokemisk niveau (homøostase).

 

Fordi yoga nidra fremmer kroppens naturlige tendens mod homøostase, gør praksissen det muligt for de kropslige systemer, der er forstyrrede og ude af balance, at bevæge sig mod optimal funktion. F.eks. kan man under yoga nidra ofte høre en tilfreds rumlen fra maven, når peristaltikken i den bløde muskulatur i tarmen igen virker effektivt; uregelmæssig vejrtrækning finder naturligt tilbage til en rolig dybde og rytme, og hjerterytmen genvinder et optimalt niveau; og ofte forsvinder spændingshovedpine og øjensmerter, når muskulaturen i nakken slapper af, og/eller belastningen af øjnene afhjælpes.

 

Når først de indledende faser af yoga nidra har gjort det muligt for kroppen af slappe af og fungere optimalt, kan vitalitet og følelsesmæssig stabilitet genoprettes. Kombinationen af dyb fysisk hvile, revitalisering, og følelser og tanker der falder til ro, resulterer i forbedret ydeevne, forhøjet indsigt og intelligens og forøget kreativitet.

 

Yoga nidra er effektiv til at afhjælpe søvnløshed, ængstelse og andre stress-relaterede problemer. Yoga nidra er også gavnligt til håndtering af kroniske eller akutte smerter. Og yoga nidra er virksom i forbindelse med ufrugtbarhed og evt. fertilitetsbehandling, letter menstruationsrelateret krampe og præmenstruel spænding. Og så er yoga nidra et fantastisk værktøj til selvreflektion.

 

Yoga nidra er en adaptogen praksis. Det betyder, at praksissen i sig selv har en medfødt evne til at tilpasse sig til hver enkelt udøvers individuelle behov. Hvis du f.eks. ganske enkelt er meget træt, men har svært ved at falde i søvn, så hjælper yoga nidra dig til at sove; men hvis du er på jagt efter forbedret produktivitet, så kan en kort, daglig yoga nidra praksis friske dig op og gøre, at du kan genoptage arbejdet målrettet; og hvis du søger at styrke din kreativitet, så kan yoga nidra bruges til at tage fat på specifikke problemer eller udfordringer i alle forretningsmæssige eller kreative, skabende bestræbelser (f.eks. opgaveskrivning).

 

Med yoga nidra vil du opleve mere tålmodighed og tolerance med børn, tumlinger, udfordrende kolleger og mange andre aspekter af livet, som vi ind imellem alle må kæmpe med. Yoga nidra gør alt dette, fordi den optimerer sansning og erkendelse, forædler følelsesmæssig intelligens, og helt grundlæggende hjælper dig til at være et gladere menneske, der nyder livet mere.

Gravid?
Læs om yoga og graviditet her, før du melder dig til.

 

Ressourcer

 
Indtast venligst din mailadresse og dit password
Email
Password
 
 
Indtast venligst din mailadresse, så sender vi dit password i en email
Email